Український ринок меблів

Анастасія Вуйко
20 березня 2019

Меблевий ринок України розвивається досить стрімко. 

Із 2004-го до 2009 року він зріс майже втричі. Проте, приріст продажів змінився кризою. 

2014–2015 роки стали чи не найскладнішими для вітчизняних виробників. Після анексії Криму і військових дій на сході країни меблевики втратили приблизно 20% ринку збуту. економічна криза вплинула і на внутрішній ринок, внаслідок чого підірвала купівельну спроможність українців. 

2016 рік відзначився тим, що виробники зайнялися питанням переосмислення виробництва. Незважаючи на те, що обсяг продукції скоротився, купівельна спроможність все ж зросла. Через зростання курсу долара українці були змушені відмовитися від імпортних меблів, надаючи перевагу вітчизняним виробникам. 

Під час загального падіння прибутку багато підприємців почало модернізацію виробництва: освоєння нових технологій та розширення каталогу меблевої продукції. 
Унаслідок цього конкурентоспроможність підвищилася, що додало приросту на попит. Вітчизняний виробник посів основну частку продажів у середньому та нижньому цінових сегментах.

Згідно даних Державної служби статистики України, обсяги виробництва меблів останні роки лише збільшуються (2013-2018рр.), зокрема 2017 рік для меблевих виробників видався найбільш успішним. Обсяги виробництва (за період січень-липень) зросли майже на 24% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. 

СТРУКТУРА РИНКУ

Склад основних гравців на українському меблевому ринку сформувався з 
1991 по 2000 роки. На сьогодні, за оцінками експертів, ринок налічує в середньому близько 3000 компаній-виробників меблів. 

Серед них: 
- великі фабрики, що виготовляють меблі серійно, 
- середні підприємства, що працюють за 
індивідуальними замовленнями, 
- мікропідприємства. 

Є також невелика частка виробників, що працюють в тіні. 

Значну частку ринку займають компанії: «Енран», MERX, «Стерх», LIVS, «Гербор», «Кухні України», «Екмі-меблі» тощо. 
Головними конкурентними перевагами володіють підприємства, які мають перспективу та працюють не лише в межах українського ринку, але й за кордоном. Як правило, найбільший рівень конкуренції спостерігається серед середніх і малих суб'єктів меблевої галузі, що здебільшого концентруються на економ-сегменті. 

Помітним є й зростання конкуренції серед інтернет-магазинів меблів. Найбільш популярні серед них: "Дивани для нірвани", "Файні меблі", "Мебеліс", "Дубок", "Софине", "Мебельок", "Табуретка" і ін. 
Грунтуючись на дані обсягів виробництва, експорту та імпорту, можна говорити про те, що після кризи 2015 року, темпи зростання обсягу внутрішнього ринку в період 2016-2017 рр. збільшувалися в середньому на 15% щорічно (рис1). 

Рис. 1. Темпи зростання обсягів виробництва, експорту та імпорту меблів 
Джерело: за даними Державної служби статистики 

ТЕНДЕНЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ
(2017-2018)

Виділимо кілька помітних тенденцій розвитку українського меблевого ринку: 

- розвиток сегменту домашніх меблів, 

- поява мультибрендових гіпермаркетів меблів, де споживач може побачити товар декількох виробників; 

- онлайн-продаж. На сьогодні його використовують всі гравці меблевого ринку. Українці все частіше купують товари в інтернеті, і меблі – не виняток. 

The Village 
Україна навіть опублікували добірку з 14 українських брендів меблів для дому.

ЕКСПОРТ

Згідно з даними Державної служби статистики України, обсяги виробництва українських меблів для експорту за період 2017 року зросли майже на 3% в порівнянні з аналогічним 2016. 

На стан експорту істотно вплинула політична ситуація в країні, що підштовхнуло виробників змінити географію країн-імпортерів української меблів (частка для РФ займала близько 40% від всієї експортованої з України меблевої продукції) і як альтернатива – збільшити потік експорту в країни ЄС. 

Однак поки цією можливістю можуть скористатися в основному великі гравці ринку, які в змозі пройти дорогу сертифікацію, необхідну для виходу на європейські ринки. 

Найперспективнішими для експорту українських меблів є США, Німеччина, Великобританія, Франція, Канада і Саудівська Аравія (за результатами експертного дослідження для меблевих компаній-членів Спілки українських підприємців фондом Western NIS Enterprise Fund (WNISEF) з компанією «Укрпромзовніекспертиза» (UEX). 

Згідно даних аналізу, в 2013-2016 роках українські меблі купували 
90 країн світу. За цей період частка експорту в країни СНД знизилася з 69% до 24%, в країни ЄС- навпаки зросла з 22% до 65%. 

У 2016 році 33% експортованих з України меблів припадало на Польщу, 10% - на Німеччину, 9% - на Росію.
Дещо збільшився обсяг у 2017 році: Польща (24%), Німеччина (14%), Російська Федерація (11%), Бельгія (10%) та Данія (7%). 

 

ІМПОРТ

Основні країни-відправники: Китай (50%), Польща (17%), Італія (8%), Російська Федерація та Німеччина (по 3%). 

 

ПРОБЛЕМИ ГАЛУЗІ

До основних проблем деревообробної галузі аналітики відносять скорочення заготівлі лісу в Україні (на 2,5% в 2017 р) і зростання цін на основні види необробленої деревини. 

На думку експертів, найближчим часом очікуються перебої в поставках пиломатеріалів та іншої продукції з дерева, що обумовлено відсутністю ефективної організації закупівлі необробленої деревини на аукціонних торгах. 

Український бізнес щодня стикається з проблемами ліцензування. Тому планується масштабна реформа системи ліцензування діяльності підприємств. Пропонується скасувати застарілі ліцензії передбачені не профільними, а галузевими законами.
Хочемо ввести нормальний механізм оскарження рішень ліцензійних органів, якщо підприємці вважають, що їх права порушені.

Максим Нефьодов
Перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України

Фактори, що стримують
розвиток виробництва меблів в Україні

1. підвищення вартості сировини і комплектуючих;

2. нестача кваліфікованих кадрів;

3. зростання частки нереалізованої продукції;

4. додаткові витрати у вигляді витрат на зберігання і логістику;

5. нестача фінансових і кредитних ресурсів, а також відсутність інвестицій.

Багато хто, думають, що меблеве виробництво – це шум, бруд і там нема чого робити. А коли заходять, бачать комп'ютери, тишу і людину, яка працює головою, а не руками, вони закохуються в цю професію.
Оксана Донська
Співвласниця ТОВ «МЕБЕЛЬОК», член Української асоціації меблярів.

ПОПИТ МЕБЛЕВОЇ ПРОДУКЦІЇ

За даними 2017 р. максимальні обсяги продажів меблів припадають на: Одеську, Дніпропетровську, Львівську, Харківську, Київську області та на місто Київ (близько 64,2%).

Попит на меблі в Києві вище, ніж в інших містах, оскільки 60% всіх новобудов України розташовані саме в столиці. 

У структурі меблевого ринку найбільшу частку займають сегмент меблів для їдалень і віталень, а також кухонні меблі. 

У цілому, меблі для дому на 48% складаються із корпусних меблів. На м'які меблі припадає 29% від загального обсягу, кухонні - 25%. 

Про зацікавленість українського бізнесу в використанні меблів вітчизняного виробництва свідчить й те, що виробництво меблів для офісу в 2017 р збільшилася на 6,3%, в порівнянні з 2016 р, а меблі для підприємств торгівлі - на 52%.

Фактори, що впливають на попит меблевої продукції:

1.  Домашній офіс.
У світі все активніше розвивається фріланс, і все більше людей вважає за краще працювати вдома. Для цього вони намагаються максимально комфортно облаштувати робочий простір будинку.  Вітчизнянимвиробникам варто звернути увагу на цей сегмент, адже аналітики прогнозують на 5-7% зростання обсягу світових продажів сегмента меблів для домашнього офісу до 2019 року.

2. Багатофункціональністькомплексних меблів.
Все більше з’являється малогабаритного житла на одну-дві особи, де квадратні метри не дозволяють використовувати багато меблів. ЗгідноданихДержавної служби статистики, в Україні показник введення житла в експлуатацію в 2017 р виріс на 9% в порівнянні з 2016 р і склав 10,2 мільйона м2. Між зростанням нерухомості і виробництвом меблів існує прямий зв'язок, тому слід також очікувати підвищення попиту як на меблі для житлових будинків, так і на меблі для бізнесу.

3. Дизайнерські послуги.
Найбільш ємним сегментом є ринок послуг з проектування та дизайну інтер'єру житлових будинків і суспільного середовища. Особливістю цього ринку є те, що професійні контакти між дизайнером, клієнтом і виконавцем здійснюється шляхом так званого «сарафанного радіо», за рекомендацією родичів або знайомих.

На думку аналітиків ринку, до 2019 року онлайн продажі меблів зростуть до 17-20%. Уже сьогодні меблеві компанії прагнуть налагодити сервіс, що дозволяє виробляти доставку і складання меблів при покупці через інтернет в день оформлення замовлення.

КУПІВЕЛЬНА ПОВЕДІНКА ЦІЛЬОВОЇ АУДИТОРІЇ

Одним з ключових чинників впливу на ринок меблів є доходи населення в тому чи іншому регіоні, а також кількість коштів, яке покупець готовий витрачати на меблі. 

У поведінці покупців меблів виявляються такі тенденції: 
- при покупці переважають більш обдумані рішення; 
- росте цінність індивідуального підходу; 
- формується ставлення до брендів; 
- велику роль відіграють соціальні медіа; 
- збільшується потреба в самовираженні; 

Тому, дослідження поведінки покупців меблів дозволили виявити деякі особливості споживчих переваг. 

Покупці меблів економ-сегмента, вибираючи меблі, спочатку цікавляться її ціною, потім звертають увагу на якість, зовнішній вигляд, а вже після цього - на її походження. 

Покупці з високим доходом, при виборі меблів ґрунтуються не стільки на власних естетичних уподобаннях, скільки на те, які меблі, якої фірми або країни виробника є престижною в їх соціальному середовищі. Тому пріоритетом у структурі споживчих переваг виступає, в більшій мірі, походження меблевої продукції, потім в рівній мірі дизайн і якість, і в останню чергу - ціна. 

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ
(2019)

Експерти меблевого ринку виділяють наступні тенденції його розвитку в Україні в 2019 році: 

- найбільш активними темпами розвивається виробництво домашніх меблів, при цьому, в економ-сегменті лідируючі позиції з продажу займають саме українські виробники (питання ціна=якість); 
- швидкими темпами розвивається виготовлення офісних меблів, чому сприяє зростання популярності використання дизайну офісних приміщень; 
- поява мультибрендових гіпермаркетів меблів; 
- активне зростання популярності онлайн-продажів серед більшості виробників; 
- переорієнтація вітчизняних виробників від однотипних меблів на створення унікальних пропозицій. 

ЧОМУ КРАЩЕ КУПИТИ МЕБЛІ ВІТЧИЗНЯНОГО ВИРОБНИКА?

1.Ви підтримуєте економіку держави

2.Виробник матиме більше ресурсів для вдосконалення продукту

3.У гарантійному випадку простіше замінити деталь або повернути продукцію

4.Люди, які працюють на підприємствах отримають зарплати

5.Українське повинно цінитись у світі, а починати потрібно з себе.

Підводячи підсумки, можна говорити про значний потенціал українського меблевого ринку сьогодні і в перспективі. 

Посилення зацікавленості західних споживачів до меблів українського виробництва дозволить розширити можливості каналів збуту і буде сприяти зміцненню позицій вітчизняних виробників на зарубіжних ринках.