Огляд українського ринку спортивних товарів

Вуйко А.
28 січня 2019

ЯК ЗМІНЮВАЛАСЯ СИТУАЦІЯ З РИНКОМ СПОРТТОВАРІВ В УКРАЇНІ (2014-2018)?

Спортивний рітейл – один із сегментів українського бізнесу, що знаходиться лише на старті свого розвитку.

Залежність від імпорту - одна з основних проблем. За різними оцінками, у країну завозять від 75 до 90% всіх спорттоварів.

За даними 2016-2017 рр., у найпопулярнішому сегменті, а це одяг та взуття для спорту:

- реальний об'єм, який реалізують в Україні щорічно оцінюють у 14 мільярдів гривень;

- проте, на долю товарів вітчизняного виробництва приходиться всього 1 мільярд (інші 13 залишаються за імпортом).

Хоча й імпорт за останні роки суттєво зменшився. Помітно, що за період від 2014- 2016 рр. його об'єм скоротився на 45-60%.

Проте, це не вплинуло на прибутках: товарів продають менше, але за значно дорожчою ціною.

ЗВІДКИ Ж НАДХОДИТЬ ОСНОВНИЙ МАСИВ СПОРТИВНОЇ ПРОДУКЦІЇ ДО УКРАЇНИ?

Георгій Копилов
Виконавчий директор асоціації «Спортивна індустрія України»
Щодо ситуації у 2016 році, то спортивні товари на 75% імпортують в першу чергу з Китаю, Тайваню, США та Західної Європи. До кризи 2014 року наші великі підприємці, за моїми підрахунками, завозили товари спортивної групи на $1,2 млрд на рік.
У 2016 році, за моїми оптимістичними оцінками, обсяг імпорту знизився на 45-50%, а реально – на всі 60%.

Яка аудиторія користується спорттоварами та відповідним спорядженням:

- професійні спортсмени (9,2%);

- спортсмени-аматори (39%);

- активна молодь (51,8%);

 

ЩО КУПУЮТЬ?

- спортивні майки та футболки (37%);

- спортивні костюми (29%);

- спортивне взуття (22,5%);

- спортивні куртки (1,5%);

- купальники (0,5%).

У сегменті спортивного інвентаря й спорядження основу частину продажу складають:

- спорядження для зимового екстриму (20,7%);

- товари для футболу та художньої гімнастики ( 17,2%);

- товари для літніх видів спорту (13,2%).

 

ВАЖЕЛІ ВИБОРУ ТА ДОВІРА КЛІЄНТІВ

Згідно соцопитувань, виявилося:

- рекламі товару довіряють всього 23,9% респондентів,

- рекомендаціям родичів та друзів дослухаються 35,4%,

- основна частина аудиторії, а це 40,7% довіряють особистому досвіду.

 

ВИБІР ТОВАРУ

Здебільшого українці користуються спортивними товарами з Китаю. Поки це одна з країн-лідерів, яка реалізує товар до України.

Варто додати, що потужності такої відомої німецької марки, як "Adidas" також є в Китаї, проте якість таких речей значно нижча за аналогічні, які представлені в офіційних магазинах.Тому слід бути обачними і не натрапити на підробки.

Відомо, що в Україні офіційними представниками закордонних виробників є "Adidas" та "Reebok".

Інші бренди реалізовують або через дистрибюторів, або мають лише у планах входити на український ринок.

До прикладу, про відкриття першого магазину в Києві 2019 року заявили французські представники "Decathlon".

Також нова торгова точка іспанського бренду "Joma" вже почала свою роботу в Києві.

Мережа магазинів "Under Armour" розширилася, адже крім Харкова, відкрили ще й у Києві.

В Україні виробляють і власний спортивний одяг та спорядження (зазначимо, що окремо відсоток продажу спортивного одягу та взуття не вказано), проте сегмент цього виробництва переживає не кращі часи.

До прикладу, за даними Держстату частка продажу підприємствами роздрібної торгівлі товарів, які вироблені на території України:

- У 2006 році частка складала 43,3%,

- У 2017 році – спортивний туристичний інвентар та спорядження лише 21,7%.

Найменше значення продажі отримали у 2013 році – всього 20, 6%.

Отже, приріст все ж існує, проте досить невеликий.

 

КУПУВАТИ УКРАЇНСЬКЕ?

Здебільшого власне виробництво спорттоварів націлене на спорядження.

В Україні є декілька великих виробників якісних тренажерів:

"Інтератлетика", "VASIL" (колишній завод у Дніпропетровську),"Харбел", "Vadzaari". У них представлена професійна серія тренажерів, і домашніх, і вуличних.

Проте, серьозну конкуренцію іноземним брендам спортивного товару цілком можуть цілком стати й українські, які також не розраховані на масмаркет.

Добірка українських брендів спортивного одягу

Territory of Yoga - Одяг для йоги та фітнесу з натуральних тканин а-ля «друга шкіра» з авторськими принтами. Створена пратикуючим тренером з йоги Світланою Масленниковою.

Designed For Fitness - Клієнти бренду, серед яких Олена Шишкова, Регіна Тодоренко і багато інших знаменитостей, цінують у ньому яскраві фірмові принти, якісні тканини та широкий асортимент товарів.

BLVCK LIMIT - бренд з українським серцем і західним характером. Створений взагалі-то для хлопців, але є і лімітована лінійка для дівчат.

Rikky Hype - Український бренд виготовляє спортивний одяг та білизну, в яких ти будеш відчувати себе на тренуванні і гарно, і впевнено.

Георгій Копилов
Виконавчий директор асоціації «Спортивна індустрія України»
Насправді українським виробникам спортивних товарів досить легко потрапити на полиці великих спортивних магазинів.
Але за умови, якщо товар буде якісним і вироблятиметься в потрібних обсягах.
Починаючи з 2015 року обсяги товарів українського виробництва у мережах спортивних магазинів зросли практично з нуля до 20%. Сумки, чешки, скакалки, санки – всі ці товари українські. Але для малих виробників співпраця з мережевими магазинами, які вимагають покриття по всій Україні і, відповідно, великих обсягів виробництва, є непід'ємною.
За даними Держстату, у першому півріччі 2015 року експорт послуг та українських товарів у грошовому еквіваленті склав лише $22,5 млрд, що на 40% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
З усією відповідальністю заявляю, що спорт в Україні тримається за рахунок ентузіастів, любителів і небайдужих бізнесменів. Це приблизно як волонтерство.

 

ЩО ЕКСПОРТУЄМО?

Слід відзначити, що вітчизняна продукція користується невеликим, але попитом за кордоном. До прикладу: у 2017 році майже 50% всіх імпортних лиж, що купували в Євросоюзі – вироблені в Україні, а це 700000 пар!

Прикладом слугує й Канада, з якою Україна розвиває торгівельно-економічні зв' язки. Не зважаючи на те, що в число товарів на експорт не входить одяг, проте вітчизняні виробники відправляють за кордон здебільшого інвентар: футбольні ворота, волейбольні сітки, баскетбольні щити й інше спорядження.

Деякі з експертів зазначають, що якість українських футбольних сіток в рази вища, до прикладу, з якістю аналогічного товару з Польщі.

 

КОНЦЕПЦІЯ ВЗАЄМОДІЇ

Варто зазначити, що активна реклама у соц. мережах щодо ведення здорового та активного способу життя несе популярність і фітнес-клубам.

Згідно «Досліджень ринку фітнес-послуг України – 2018», що є комплексним звітом за рік про ситуацію в українській галузі фітнесу та показують загальну картину на ринку фітнесу України станом на 2017р:

Експерти з'ясували, що у період проведення дослідження в нашій країні нараховувалось 1569 фітнес-об'єктів, що на 150 більше ніж у попередньому році. Серед них левову частку 56% складають фітнес-клуби, 10% – фітнесстудії, по 9% клуби бойових мистецтв та пілатес-студії, 7% жіночі фітнес-клуби, по 3% йога-студії та студії танців, 2% басейни.

Це у свою чергу, впливає і на збільшення обсягу покупок спортивного одягу та спорядження.

Як показало дослідження, в Україні займаються фітнесом близько 1 млн 90 тис.осіб, що становить 2,6 % від загальної кількості населення.

Георгій Копилов
Виконавчий директор асоціації «Спортивна індустрія України»
Зараз відкривається багато фітнес-центрів, спортзалів, і вони майже стовідсотково заповнені. Можна розвивати вуличні спортивні майданчики: це буде захищена територія з якісним безпечним покриттям і вуличними тренажерами, турніками, дитячими майданчиками – для відпочинку всієї родини. Багато хто погодився б за це платити.

 

ЩО НА ЧЕРЗІ?

В Україні відсутнє виробництво спортивного харчування. Перешкодою для охочих виготовляти їжу для спортсменів може стати нестача значних коштів на просування. Тож вигідніше завезти контейнер із харчуванням, продати його, придбати два контейнери і так далі.

Як бачимо, сегмент ринку спорттоварів в Україні досі є незаповненим, тому і перспективним у всіх можливих напрямках. Особливо актуальним є виробництво сумок й взуття, лижного інвентаря та аксесуарів для фітнесу й спортивного харчування.