Цінова еластичність попиту

Довбуш А. С.
2 вересня 2015

Кожен роздрібний продавець в ході своєї роботи поставав перед питанням поведінкової зміни попиту на товар за умови зміни його ціни, усвідомлюючи при цьому, що прибуток може піти як вгору, так і вниз і магазин може понести певні фінансові втрати. Для покупця завжди одним із найважливіших пунктів була і є ціна, він формує своє ставлення до товару за певною ціною, визначаючи необхідність його покупки.

Найлогічнішим є твердження, що чим менша ціна на товар, тим більший його попит серед споживачів. Але в цьому випадку варто врахувати ряд наступних факторів: різні товари реагують на цінові зміни по-різному, і саме на це в першу чергу роздрібні продавці мають звертати свою увагу. Необхідно відповісти на запитання, чи будуть люди і далі купувати товар, якщо ціна зміниться: чи підвищиться попит, якщо ціну на товар знизити і чи збільшиться прибуток при збільшенні ціни?

Ці питання входять в рамки так званої цінової еластичності. Цінова еластичність найкраще допомагає вияснити,як же впливає цінова зміна на попит. Використання цінової еластичності на практиці, а не тільки в наукових цілях, дозволяє продавцям  найточніше визначити розумну ціну і передбачити можливі прибутки від продажу.

Уявімо, що власник одного магазину вирішив виявити цінову еластичність товару. Для цього він зменшує ціну умовного товару на умовних 2 % і за кілька тижнів попит на цей товар збільшився на 6 %. Таким чином, зменшивши ціну на товар, він збільшив попит на нього. Тепер за допомогою розрахункової формули E= Qd/ P, де Е – еластичність, Qd– відносна зміна попиту, а Р – відносна зміна ціни, ми маємо кінцевий результат цінової еластичності, коефіцієнт якої дорівнює 3 %.

Коефіцієнт свідчить про те, що попит еластичний і власник магазину збільшує прибуток за рахунок зміни ціни. Покупець реагує на зміну ціни і змінюється попит на нього.

Але якщо коефіцієнт еластичності нижчий за 1 %, то попит нееластичний, тобто зміна ціни не призвела до зміни попиту. Покупець не реагує на зміну ціни і продовжує купувати той самий товар.

Проте, чим більше альтернатив даного товару, тим більша еластичність попиту на нього: у споживачів більше можливостей замінити товар при збільшенні ціни на нього. Навіщо купувати за 20 грн., якщо можна купити за 15 грн? Об’єм покупок цього товару, в такому випадку, значно скоротиться.

Попит на предмети розкоші зазвичай еластичний, а на предмети першої необхідності – нееластичний. Візьмемо, наприклад, молоко. Якщо воно коштувало 10 грн. за літр, то при підвищенні ціни до 12 грн. ми все одно будемо купувати його в таких же кількостях і з тою ж регулярністю.

Інколи значне підвищення ціни на якийсь товар першої необхідності підвищує попит у багато разів, часто це відбуваються серед споживачів з середнім або нижчим за середній дохід. Причина цьому банальна: вони бояться, що ціна підніметься ще вище і закуповують цей товар у великих кількостях. Ми всі спостерігали таку ситуацію зовсім недавно: ажіотаж з сіллю. Ціна піднялась, а люди продовжували купувати її.

Отже, ми чітко бачимо і розуміємо, що таке цінова еластичність. Це спосіб відображення того, як покупець реагує на зміну ціни товару. Знаючи та враховуючи це, рітейлери без проблем визначають ціну на товар і не втрачають покупця. І що найголовніше - ні власник, ні магазин не втрачають коштів.